- Szczegóły
-
Opublikowano: 10 kwiecień 2014
-
Odsłony: 639
Fundacja Aktywnej Rehabilitacji rozpoczęła działania w ramach specjalistycznego projektu skierowanego do dzieci i młodzieży. Miejsce spotkań: Powiatowe Centrum Kulturalno-Rekreacyjne we Włoszczowie. Informacje na temat zajęć można uzyskać: Biuro Regionalne FAR ul. Czarnowska 2 A, 26-065 Piekoszów tel. 41/306-13-55 wew. 36. Spotykać będziemy się w każdą trzecią sobotę miesiąca w godzinach 11:00-14:00. Zaczynamy 26 kwietnia br.
Jednym z elementów projektu jest organizacja zajęć o charakterze rehabilitacyjno-sportowym. Na tle szerokiej oferty zajęć dla dzieci niepełnosprawnych, FAR proponuje rzecz nietuzinkową: spotkania ukierunkowane na samodzielność i aktywność uczestników. Tu rodzice mogą zająć się sobą i swoimi problemami w trakcie zajęć przygotowanych specjalnie dla nich, zaś dzieci pozostawione pod opieką wykwalifikowanej kadry rozwijają swoją potrzebę działania, samodzielności i odrębności.
Zajęcia odbywają się w formie gier i zabaw ruchowych. W trakcie zabawy dzieci ćwiczą:
- współzawodnictwo (z poszanowaniem zasad fair-play);
- współpracę w grupie;
- koordynację ruchową, szybkość, siłę, gibkość i wytrzymałość;
- utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- integracje z rówieśnikami;
Co daje dzieciom udział w zajęciach?
- usprawnianie fizyczne: kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń narządu ruchu, rozwijanie sprawności fizycznej, profilaktyka i korekta wad postawy;
- naukę i doskonalenie techniki jazdy na wózku (pokonywanie barier architektonicznych);
- zwiększenie samodzielności oraz poczucia własnych możliwości;
- kształtowanie wartościowych postaw społecznych: przyzwyczajanie do działania w zespole, naukę przestrzegania przepisów i zasad, naukę wchodzenia w role wymagające różnych cech np. sędzia w grze – sprawiedliwy i bezstronny lub uczestnik gry – zdyscyplinowany i podporządkowany interesom grupy;
- kształtowanie poprzez zabawę cech sprzyjających osiąganiu odpowiednich wyników w nauce: uwaga, pamięć, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp.;
- nawiązywanie kontaktów i więzi z rówieśnikami,
- odprężenie, dobrą zabawę.
Co daje rodzicom udział w zajęciach?
- wiedzę na temat parametrów doboru odpowiedniego dla dziecka sprzętu ortopedycznego,
- naukę asekuracji dziecka podczas zajęć techniki jazdy,
- zwiększenie własnego poczucia bezpieczeństwa – jestem bardziej świadomy problematyki związanej z niepełnosprawnością mojego dziecka (udział w wykładach o następstwach przepukliny oponowo-rdzeniowej, odleżynach, urologii, diecie)
- wskazanie rozwiązań związanych z dostosowaniem mieszkania, domu i jego najbliższego otoczenia, z wyborem szkoły, wyborem specjalisty, zaznajomienie się z prawami przysługującymi osobom niepełnosprawnym,
- możliwość wymiany doświadczeń z innymi rodzicami,
- poczucie przynależności do grupy,
- wspólny cel działania,
- poczucie sprawczości,
- nabycie umiejętności dostrzegania potencjału swojego dziecka, które może stać się samodzielne,
- kontynuację i przeniesienie na domowy grunt umiejętności nabytych przez dziecko podczas zajęć regionalnych lub szkoleń weekendowych,
- zrozumienie, że dziecko jest indywidualną jednostką, która ma prawo do autonomii, samodzielności i realizowania się.