Pod Niebiosa

logo strony

napis

Fundacja Aktywnej Rehabilitacji rozpoczęła działania w ramach specjalistycznego projektu skierowanego do dzieci i młodzieży. Miejsce spotkań: Powiatowe Centrum Kulturalno-Rekreacyjne we Włoszczowie. Informacje na temat zajęć można uzyskać: Biuro Regionalne FAR ul. Czarnowska 2 A, 26-065 Piekoszów tel. 41/306-13-55 wew. 36. Spotykać będziemy się w każdą trzecią sobotę miesiąca w godzinach 11:00-14:00. Zaczynamy 26 kwietnia br.

 

 

Jednym z elementów projektu jest organizacja zajęć o charakterze rehabilitacyjno-sportowym. Na tle szerokiej oferty zajęć dla dzieci niepełnosprawnych, FAR proponuje rzecz nietuzinkową: spotkania ukierunkowane na samodzielność i aktywność uczestników. Tu rodzice mogą zająć się sobą i swoimi problemami w trakcie zajęć przygotowanych specjalnie dla nich, zaś dzieci pozostawione pod opieką wykwalifikowanej kadry rozwijają swoją potrzebę działania, samodzielności i odrębności.

 

Zajęcia odbywają się w formie gier i zabaw ruchowych. W trakcie zabawy dzieci ćwiczą: 

  • współzawodnictwo (z poszanowaniem zasad fair-play);
  • współpracę w grupie;
  • koordynację ruchową, szybkość, siłę, gibkość i wytrzymałość;
  • utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • integracje z rówieśnikami;

 

Co daje dzieciom udział w zajęciach?

  • usprawnianie fizyczne: kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń narządu ruchu, rozwijanie sprawności fizycznej, profilaktyka i korekta wad postawy;
  • naukę i doskonalenie techniki jazdy na wózku (pokonywanie barier architektonicznych);
  • zwiększenie samodzielności oraz poczucia własnych możliwości;
  • kształtowanie wartościowych postaw społecznych: przyzwyczajanie do działania w zespole, naukę przestrzegania przepisów i zasad, naukę wchodzenia w role wymagające różnych cech np. sędzia w grze – sprawiedliwy i bezstronny lub uczestnik gry – zdyscyplinowany i podporządkowany interesom grupy;
  • kształtowanie poprzez zabawę cech sprzyjających osiąganiu odpowiednich wyników w nauce: uwaga, pamięć, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp.;
  • nawiązywanie kontaktów i więzi z rówieśnikami,
  • odprężenie, dobrą zabawę.

 

Co daje rodzicom udział w zajęciach?

  • wiedzę na temat parametrów doboru odpowiedniego dla dziecka sprzętu ortopedycznego,
  • naukę asekuracji dziecka podczas zajęć techniki jazdy,
  • zwiększenie własnego poczucia bezpieczeństwa – jestem bardziej świadomy problematyki związanej z niepełnosprawnością mojego dziecka (udział w wykładach o następstwach przepukliny oponowo-rdzeniowej, odleżynach, urologii, diecie)
  • wskazanie rozwiązań związanych  z dostosowaniem mieszkania, domu i jego najbliższego otoczenia, z wyborem szkoły, wyborem specjalisty, zaznajomienie się z prawami przysługującymi osobom niepełnosprawnym,
  • możliwość wymiany doświadczeń z innymi rodzicami,
  • poczucie przynależności do grupy,
  • wspólny cel działania,
  • poczucie sprawczości,
  • nabycie umiejętności dostrzegania potencjału swojego dziecka, które może stać się samodzielne,
  • kontynuację i przeniesienie na domowy grunt umiejętności nabytych przez dziecko  podczas zajęć regionalnych lub szkoleń weekendowych,
  • zrozumienie, że dziecko jest indywidualną jednostką, która ma prawo do autonomii, samodzielności i realizowania się.

Showcases

Background Image